בוררות לא כובלת (NON BINDING ARBITRATION)

בוררות לא כובלת היא הליך המתנהל כבוררות רגילה להבדיל בנושא אחד; בשונה מהליך הבוררות הרגיל, החלטת הבורר אינה מהווה הכרעה סופית המחייבת את הצדדים המסיימת את הסכסוך ביניהם.
אך טבעי שמאליה תעלה השאלה מדוע יסכימו צדדים לסכסוך להשקיע משאבים בהליך שייתכן שיתגלע כעקר. מסתבר שבבוררות מסוג זה גלומים יתרונות רבים ובעולם, לרבות בעולם הבניה, נעשה בו שימוש לא מועט גם אם לעתים המנגנון לפתרון הסכסוך בו עושים הצדדים שימוש אינו מוגדר על ידם כבוררות לא כובלת.
סכסוכים עסקיים רבים כרוכים בנזקים משמעותיים לצדדים בהיעדר פתרון מוסכם וגם בירורם מצריך משאבים רבים. כך לדוגמא פרויקט בניה שבמהלך ביצועו מתגלעים מחלוקות בין היזם והקבלן.
במקרים רבים ניסיונות לפתרון מחלוקות אלה בהליך גישור מקובל אינם מניבים פתרון מוסכם. סכסוכים עסקיים מורכבים, דוגמת סכסוכים בענף הבניה, דורשים בירור משולב של נושאים בעובדה, מקצועיים ומשפטיים. אלה דורשים הליך סדור ו"כללי משחק" המתמרצים את הצדדים להליך אפקטיבי. במקרים אלה דווקא יתרונות הליך הגישור, ככזה, מתגלים כנקודות תורפה. כך בחלק מהמקרים גם אם מדובר בנציגי צדדים מקצועיים, מעשיים וראציונאלים, הם נותרים מתוסכלים ולעתים המחלוקות אף מוחרפות.
במסגרת בוררות לא כובלת יכולים הצדדים להחליט על מתווה גמיש דיו לצרכיהם ובהתאם להקנות סמכויות לבורר בניהולו. הסמכויות שיוקנו לבורר יאפשרו לו לנהל הליך יעיל ומהיר לו יהיו מחויבים הצדדים.
עניין חשוב ומהותי נוסף הוא המשמעות שהצדדים מסכימים להקנות להכרעת הבורר. לרשותם יכולה להיות קשת רחבה של אפשרויות. נסקור להלן מספר דוגמאות.
בקצה האחד של הסקאלה הכרעת הבורר לא תחייב את הצדדים בשום צורה. במקרה זה ההליך ישמש לצדדים מעין הערכה מקדמית ניטראלית ובהתאם יוכלו להעריך את סיכוייהם בהתאם. אפשרות אחרת היא להסכים שהכרעת הבורר תהיה הכרעה סופית ומחייבת אלא אם מי מהצדדים הגיש הודעת התנגדות תוך פרק זמן קבוע מראש. גישה זו מהווה בסיס למנגנון לפתרון סכסוכים בחוזים של איגוד היועצים הבינלאומי FIDIC.
אפשרות נוספת היא להסכים כי צד שיבקש לדחות את הכרעת הבורר ישלם לצד השני סכום מוסכם מראש או את הוצאות ההליך.
בוררות לא כובלת חזויה גם להגדיל את הסיכוי למציאת פתרון למחלוקות, כולן או חלקן, במהלך ניהול הדיונים בפני הבורר.