בוררות שלובה בהליכים נוספים

צדדים שפונים לבירור הסכסוך שביניהם במסגרת של בוררות, בכל זאת מעדיפים במרבית המקרים להגיע לפתרון מוסכם וודאי שייתר את הצורך בהכרעת הבורר. לכן, אנו נוהגים להציע לצדדים להטמיע בבוררויות שנערכות אצלנו מנגנונים שונים, בהתאם לאופי הסכסוך והבוררות שמתנהלת, שיאפשרו ליצור הליך מקביל המעודד את הצדדים בכל עת לעדכן את עמדותיהם והערכותיהם, להעביר הצעות ולהגיע לפתרון מוסכם ללא שתידרש הכרעת הבורר.

ניתוח מודלים של קבלת החלטות במצבי קונפליקט ואי-ודאות, וכן הניסיון בשטח, מצביעים על כך שהאינטרס והרצון האמיתי של צדדים לסכסוך הוא להגיע לפתרון מוסכם בטרם הכרעת הבורר.

בהתבסס על תובנות אלו, עו"ד גדעון שפיגל מיישם מנגנונים לניהול ופתרון קונפליקטים המשלבים בהליך הבוררות הליכים נוספים, באופן המאפשר לצדדים לשמור על דינמיקה של משא ומתן ומעודד אותם להגיע לפתרון מוסכם במהלך הבוררות, כאשר הם מעריכים ומעדכנים את מערך הסיכונים והסיכויים בבוררות בהתאם להתקדמותה.

הניסיון בשטח מצביע על כך כי בסכסוכים במגזר העסקי בכלל ובענף הבניה בפרט, שילוב נכון של הליכי מושא ומתן, גישור, ייעוץ בפתרון סכסוכים, הערכה מקדמית ניטראלית ופורומים מתאימים של מומחים, לפני ולעתים במקביל לבוררות, עשוי להניב פתרונות במקרים רבים.

מנגנונים משולבים אלו מאפשרים לפרוץ את הדילמה של צדדים בבוררות: מחד, עבור כל צד ישנו "מחיר אחרון" לסכסוך, אותו הוא מוכן לשלם/לקבל בתמורה להפסקת הסכסוך. מאידך, העברת הצעה החושפת מחיר אחרון זה  בפני הצד השני בתוך הבוררות או אף מחוצה לה, עלולה להעלות חשש אצל המציע ליצירת גבולות חדשים של הכרעת הבורר או לניצולה של ההצעה על-ידי הצד השני כרף מינימלי מבחינתו בעת המשא ומתן.

אנו מציעים לצדדים תהליכים מובנים וסדורים המביאים לשמירת אפיק משא ומתן פתוח ויעיל, המאפשר העברת הצעות מעשיות מבלי שהאינטרסים של המציעים ייפגעו, באופן שמעודד התכנסות של ההצעות האחת כלפי השניה עד לפתרון מוסכם. בתהליכים אלה אנו מיישמים בין היתר עקרונות מתורת המשחקים.