פתרון סכסוכים בשותפויות וחברות פרטיות

המציאות העסקית מלמדת כי קל לייסד שותפות או חברה, אך מורכב הרבה יותר לפרקה, ובדרך כלל גם מורכב הרבה יותר לנהלה. ההשוואה בין ייסוד שותפות לייסוד מערכת יחסים בין בני זוג כמעט מתבקשת, וכך גם ההשוואה בין הסכם שותפות להסכם ממון בין בני זוג.

אין ספק כי הצעד החשוב הראשון הינו בחירת השותף המתאים לעשיה המשותפת. אחד המבחנים לאיכות השותפות היא היכולת לנהל קונפליקט וחילוקי דעות בין השותפים בצורה שקולה, ולדעת כיצד להחליט על פירוק השותפות וכיצד ליישם את הפירוק באופן המיטבי לכלל השותפים.

שלב ייזום השותפות מאופיין לעיתים קרובות "באופוריית היוזמה". רבים נוטים לדחוק הצידה סוגיות שונות כדי "לא לקלקל את האווירה" הטובה המלווה את הקמת השותפות, הגם שנושאים אלו עשויים לצוץ מאוחר יותר. גם אם לא ניתן או אין עניין לעסוק בכל הנושאים שעלולים להתעורר בהמשך הדרך, הרי חשוב שלא להתעלם מהם, ולכל הפחות ליצור מנגנון ליישוב סכסוכים וחילוקי דעות עתידיים.

הנושאים העיקריים המהווים רקע לחילוקי דעות אפשריים במסגרת שותפות הינם:

  •  קבלת החלטות
  • חלוקת תפקידים
  • חלוקת רווחים
  • עסקאות עם בעלי ענין וניגודי אינטרסים (למשל, העסקת קרובי משפחה וחברים).

הניסיון מלמד שסכסוך בין שותפים הינו פעמים רבות תולדה של חילוקי דעות לגיטימיים שהדרדרו למאבק. מאבק זה עלול לשתק ולמוטט את העסק, באופן שעד להכרעה בבית משפט יתכן וכבר לא יהיה על מה לדון.

משרדנו מעמיד לרשות שותפים שנקלעו למשבר שכזה את ניסיוננו הרב בניהול ופתרון קונפליקטים וסכסוכים, בשילוב עם ידע ורקע משפטיים. בשלב ייזום העסק, אנו מסייעים לצדדים לגבש הסכמות אשר לעיתים הצדדים חשים חוסר נוחות, כפי שהוסבר לעיל, לדון בהן בעצמם, ובכלל זה לגבש מנגנון מוסכם ליישוב סכוכים עתידיים.

כאשר צדדים לשותפות מצויים בעיצומו של סכסוך, גישתנו הינה כי, בניגוד למקובל, יש ראשית כל ללמוד את נושאיו ואת הרקע לו, ורק לאחר מכן להתאים את המסגרת הפורמאלית לפתרונו. כך, אנו מובילים את הצדדים, על פי רוב, לנהל את הסכסוך מחוץ לכתלי בית המשפט, אך לעולם לא פוסלים את האפשרות של פנייה לבית המשפט, כאמצעי נוסף, ולא יחיד, לניהול ופתרון הסכסוך. עו"ד גדעון שפיגל משמש לעיתים קרובות כ"תומך משא ומתן" (FACILITATORS), כמגשר, כבורר וכמעריך ניטראלי בסכסוכים כאלו. לעיתים, אנו מגבשים מנגנון משולב לפתרון הסכסוך אשר משלב בין ההליכים השונים וכך יוצר את הקרקע לפתרון מוסכם של הסכסוך ואף להמשך פעילות השותפות.