ניהול ופתרון סכסוכים במגזר הציבורי

עו"ד ומהנדס גדעון שפיגל משמש כמגשר, כבורר וכמומחה בסכסוכים בין גופים ציבוריים לפרטיים, וכן מייעץ לגופים ציבוריים ופרטיים אשר נקלעו לסכסוכים כאלו, אשר הינם לרוב בעלי מספר מאפיינים ייחודיים.

המגזר הציבורי מהווה גורם משמעותי בפעילות העסקית במשק. השפעתו ניכרת בין היתר בשני תפקידים חשובים: האחד – כרשות מנהלית המקבלת החלטות אשר יש להן השפעות כלכליות על המגזר העסקי; השני – כגוף כלכלי עסקי לכל דבר ועניין, אשר מזמין עבודות, שירותים ומוצרים שונים.

אין פלא אפוא, שהמגזר הציבורי נקלע באורח קבע לקונפליקטים עם המגזר הפרטי, וחלק ניכר מהם הופכים לסכסוכים הנגררים לבתי המשפט.

המגזר הציבורי, ככזה, נאלץ להתמודד עם מתדיינים מהשוק הפרטי כאשר הוא כבול במגבלות משפטיות ואחרות, הנובעות ממעמדו הציבורי. גם המבנה הניהולי והליך קבלת ההחלטות וחלוקת הסמכויות במגזר הציבורי נבדלים לעיתים מאד לעיתים קרובות מאלו של היריב העסקי העומד מולו.

לעתים קרובות מועלת הטענה כי במצבי עימות מעדיף המגזר הציבורי להוליך את הסכסוך לבתי המשפט כדי שתינתן הכרעה שיפוטית מחייבת. גישה זו קיימת בין היתר במקרים בהם גופים ציבוריים מעדיפים לשלם פיצוי לצד שכנגד רק לאחר פסיקה של ערכאה שיפוטית, בורר או שמאות מכרעת. זאת, בעוד שבמצבים רבים עדיף להגיע לפתרון מוסכם שנמצא בהישג יד, ובמקרים רבים מתברר שניתן היה לחזות מראש כי פתרון זה היה נכון יותר עבור הרשות.

רגישות הגופים הציבוריים באה לידי ביטוי גם ברתיעה מפני הליך של משא ומתן המבוסס על מודלים של מיקוח. בהליכים אלו התוצאה תלויה גם בכישורי משא ומתן ויכולת מיקוח של נציגי הצדדים. התהליך מחייב גם קבלת החלטות ניהוליות מתאימות, לרבות כאלו אשר יתכן שיצטרכו לעמוד במבחן ביקורת ציבורית. במצבים אלו נדרשים לגופים הציבוריים מנגנונים שיביאו לפתרונות שיהיו תלויים פחות במאפיינים אישיים של המעורבים מטעמם, אלא בעלי זיקה לפרמטרים מקצועיים אובייקטיביים.

נקודה נוספת היא שבמקרים רבים הקונפליקטים מנוהלים על ידי נציגי הרשות אשר עסוקים בעבודתם השוטפת, והקונפליקט הופך לנטל עליהם ומפריע לפעילותם השוטפת. זאת, בעוד שלצורך טיפול מיבטי בקונפליקט נדרשת חשיבה אסטרטגית והשקעת תשומת לב ותשומות זמן. במקרים כאלו, ובכלל זה בקונפליקטים בהיקפים כספיים משמעותיים, חשוב למנות צוות אשר יוכל לבחון את המידע בצורה שקולה ומקצועית ואף לנהל את הקונפליקט כפרוייקט לכל דבר.