הליך הגישור מהו

גישור הוא הליך במסגרתו ממנים צדדים לקונפליקט או לסכסוך צד שלישי שיסייע בידיהם לפתור את הסכסוך באופן מוסכם, מבלי שלצד שלישי זה נתונה הסמכות להכריע בסכסוך. הצדדים להליך הגישור רשאים להפסיק את ההליך בכל עת.

הליך הגישור מוסדר בחוק בתי המשפט ובתקנות. כללי ועקרונות הגישור הינם פשוטים וגמישים, והדבר מאפשר לעשות שימוש בהליך זה כמסגרת מתאימה לניהול ופתרון של מכלול רחב של קונפליקטים בין צדדים בעלי אינטרסים מנוגדים, גם הם אם אינם נתונים בסכסוך, כדוגמת צדדים הנתונים במשא ומתן מסחרי הנמצא על סף משבר או פיצוץ.

הצלחת הגישור, כהליך רצוני וגמיש, תלויה בגורמים רבים ובראשם במאפייני הצדדים, נציגיהם וכישורי המגשר. מאפייניו של  הגישור ותלות הצלחתו בצדדים עצמם מהווים, מחד, את הבסיס לפוטנציאל הטמון בו, אך מאידך גם לחולשתו, בפרט אם הוא אינו מנוהל כראוי. כך, לדוגמא, צד המגיע לגישור "בגרירת רגליים" ורק כדי לצאת ידי חובה, עשוי לנצלו למטרותיו השונות, ובכלל זה לשם הארכת ההליכים ו"משיכת זמן", התשת היריב וכד'. לכן, מובנת הגישה החשדנית של המגזר העסקי להליך זה והביקורת המושמעת כלפיו כהליך שלעיתים משמש את הצדדים ככלי טקטי ולא כאמצעי אמיתי לפתרון הקונפליקט שביניהם.

נהוג לאמר כי "הגישור הוא כלי יעיל לפתרון קונפליקטים….. אם הוא מצליח".

יחד עם זאת, חשוב לציין שענף הבניה והתשתיות מאופיין לעיתים קרובות בצדדים רציונליים, שבמקרים רבים אכן מעוניינים להעזר במגשר מקצועי לצורך נסיון כן ואמיתי לפתור את המחלוקות ביניהם באופן מוסכם מחוץ לכתלי בית המשפט בהליך של גישור. עו"ד ומהנדס גדעון שפיגל מתמנה מדי שנה כמגשר בעשרות תיקים בענף הבניה, ומביא להליכי הגישור את נסיונו הרב כמהנדס, כעורך דין וכמגשר.