בלוג

מבט קצת אחר על ניהול קונפליקטים בצל ההליך המשפטי.
מדוע המאבק המשפטי הוא חלופה גרועה אך הימנעות ממנו עלולה להיות גרועה יותר.
פשרה עדיפה על המשך המאבק – האמנם?! תמיד?!
האם אנו ראציונאלים? מהי ראצינאליות בכלל? האם בכלל כדאי להיות ראציונאלי?  כאשר יריבך ראציונאלי? כאשר הוא לא ראצינאלי?
על פרדוקס הסחטן, דילמת האסיר, דילמת השפן. כאשר החלטות ראציונאליות מובילות לפתרון גרוע לכל.
על ניהול משא ומתן, גישור ובוררות עם כללי משחק. האם ניתן להפוך את המאבק המשפטי שלך לתרחיש דומה לתרחיש עסקי.

ניסיון צנוע לשלב מודלים מתחום תורת המשחקים והכלכלה ההתנהגותית בעולם האמיתי.

כיצד יישום מודל ה"נדנוד" (NUDGE) סיים הליך בוררות בהסכמה

חוקרים העוסקים בתחום הכלכלה ההתנהגותית מציגים תיאוריה ניהולית הנקראת "נדנוד" NUDGE)) , "מכה קלה בכנף". בהתאם לתיאוריה זו לא נדרש ממתווה מדיניות, רגולטור או גורם אחר שתפקידו לכוון לפתרון הרצוי ושלדעתו מיוחס משקל מהותי, לנהל בהכרח תהליכים עמוקים או להשקיע מאמצים רבים בשכנוע. נדרשת ממנו מעורבות מוגבלת אך שהשפעתה חזויה להיות משמעותית על המעורבים בתוקף מעמדו הציבורי. כזה למשל חזוי להיות מעמדו של שופט או בורר בעיניי הצדדים.

המאבק המשפטי בראי תורת המשחקים

הצעה למבט אחר על הסכסוך המשפטי כהתרחשות, "משחק", וחקירתו במודלים של תורת המשחקים. על דילמת האסיר ומשחקים חוזרים. מאבקים ושיתוף פעולה כתלות בכללי המשחק. מדוע גם החלטות ראציונאליות עלולות להביא לתוצאה רעה לכל. הליך משפטי ככלי חיוני לעתים לפתרון הסכסוך, ומדוע לצדדים ראציונאלים אינטרס משותף להסכים למנגנון אחר ולהותיר את ההליך המשפטי כמאזן אימה בלבד.

מנגנונים לפתרון קונפליקטים על רקע משבר הקורונה - כורח המציאות שהוא גם הזדמנות לשינוי.

,
ענף הבניה והתשתיות מהווה חלק מרכזי בפעילות הכלכלית בישראל, והוא אף נחשב לקטר המוביל את המשק. למרות שבאופן רשמי לא הופסקה פעילותו במסגרת הצווים והתקנות לשעת חרום שהביאו לעצירתם של חלקים נרחבים מהמשק, גם ענף הבניה ספג פגיעה משמעותית בשבועות האחרונים. לאור זאת, היציאה מהמשבר והחזרה לפעילות כלכלית בהיקפים מלאים צפויות להיות משימות מורכבות באופן חסר תקדים גם עבור ענף הבניה והתשתיות.