ניסוח סעיפי והסכמי בוררות

חוק הבוררות והתוספת לו קובעים את הוראות ברירת המחדל שעל פיהן יתנהל ההליך בהיעדר הסכמה אחרת בין הצדדים. כלומר, לצדדים מותר להסכים על שינוי ההוראות, אפשרות  שמקנה להליך את גמישותו הרבה (סעיף 2 לחוק הבוררות). לכן, חשוב לזכור שהסכמת הצדדים לפנות להליך של בוררות, גם אם היא מנוסחת בצורה תמציתית, כוללת למעשה  הסכמות הנגזרות מהוראות ברירת המחדל שבחוק הבוררות.

מכאן, שבעת ניסוח הסכם או תניית הבוררות מומלץ להיעזר באדם בעל ידע ונסיון בהליכי בוררות. ניהול נכון של משא ומתן על הסכם בוררות מחייב חשיבה משולבת – אסטרטגית  ומשפטית, הכרת החלופות השונות ובחינת השפעת ההליך על צורת המשך ניהול הקונפליקט.
חשוב להבין את ההבדל שבין סעיף בוררות בהסכם לבין ניסוח הסכם בוררות העומד בפני עצמו. אנו סבורים כי הסכם בוררות צריך להיות מעוצב בהתאם לכל מקרה ולכל לקוח ולצרכיו. יחד עם זאת, במסגרת הסכמים כלליים בין צדדים (להבדיל מהסכם בוררות שעוסק באופן ספציפי בכללים על פיה תתנהל הבוררות), נוהגים הצדדים לכלול סעיפי בוררות תמציתיים סטנדרטיים יחסית. משמעותם של סעיפים אלו היא שבהיעדר הסכמה אחרת בין הצדדים, יחולו כל הוראות חוק הבוררות המהוות ברירת מחדל על פי חוק הבוררות.

אחד השירותים שאנו מספקים ללקוחותינו הינו עיצוב של הסכמי ותניות בוררות, תוך בחינת החלופות המתאימות לכל מקרה ומקרה. בהליכי בוררות המתנהלים במשרדנו מתבצע הליך זה במסגרת השלב המקדים של פתיחת ההליך. גם במקרה בו נפתח הליך בוררות בהתאם לסעיף בוררות תמציתי בהסכם הכללי שבין הצדדים, אנו מציגים בפניהם שורה של נושאי מפתח ושל הסכמות אפשריות שנובעות מהם, ובהתאם לכל מקרה ומקרה מציעים לאמצם בהסכמה כאשר אנו סבורים שהם עשויים לשפר את ניהול ההליך ולייעלו.