בוררות בסכסוכים במגזר העסקי

הליך הבוררות טומן בחובו יתרונות רבים עבור המגזר העסקי. הבוררות הינה ההליך היחידי מחוץ לבית המשפט במסגרתו מוקנית לצד שלישי סמכות הכרעה בעלת תוקף שיפוטי מחד, ובעלת גמישות בניהול ההליך בהתאם לרצון הצדדים מאידך.

כאשר צדדים לסכסוך הם בעלי גישה עסקית וחשיבה אסטרטגית, ניתן להפוך את הבוררות מ"מוצר מדף" להליך המותאם לצורת חשיבה עסקית ואסטרטגית זו. בבסיס הגישה טמונה ההבנה כי יש לאפשר לצדדים לפתור את הסכסוך באמצעות כלים ועקרונות הקרובים ככל האפשר לאלה המשמשים אותם בהחלטותיהם העסקיות היומיומיות.

לעיתים קרובות אנו מציגים בפני הצדדים בהליכים המתנהלים במשרדנו מגוון של סוגי בוררויות, הניתנות לשילוב במנגנונים נוספים לניהול ופתרון הקונפליקט. גמישות זו באופן ניהול ההליך מגדילה את הסיכוי לפתרון מוסכם של הסכסוך תוך כדי ניהול ההליך, בטרם נדרשת הכרעת הבורר.

לגישה זו יתרונות רבים גם במצב בו לא קיימת הסכמה מוקדמת בדבר הפניה לבוררות. במקרים רבים צד או צדדים לסכסוך מתלבטים לגבי ההליך המתאים לפתרון הסכסוך (בוררות, גישור או הליכים משפטיים בבית המשפט). קיומו של הליך מקדים לבוררות, במסגרתו מתנהל משא ומתן במשרדנו בין הצדדים על הסכם הבוררות ותנאיו, מסייע לעיתים קרובות להגיע להסכמה על "כללי המשחק" שישמשו לשם פתרון הסכסוך, וזאת מבלי שאף צד נדרש לוותר על האינטרסים שלו.

כך, לדוגמא, הניסיון מלמד שניהול הבוררות בצורה המאפשרת ומעודדת משא ומתן בין הצדדים גם תוך כדי ניהול הבוררות, עם כללי משחק מוסכמים לצורך משא ומתן זה, מגדיל את האפשרות שהצדדים יגיעו באופן מוסכם לפתרון שייתר את הצורך בניהול ההליך כולו ובמתן פסק בורר. גישה זו מיושמת על ידינו בהצלחה במקרים רבים.