יעוץ וייצוג בהליכי בוררות

על נצחון והפסד – ועל מה שביניהם

צדדים לסכסוך נכנסים להליך של בוררות תוך שכל אחד מהם מקווה שפסק הבורר יהיה לטובתו. מטבע הדברים בסופו של יום לא יהיה יותר מזוכה אחד, אם בכלל. באופן טבעי כל צד נוטה להתרכז בתוצאה הרצויה מבחינתו – זכיה בבוררות – ולא באפשרות האחרת, הפחות רצויה – הפסד והשלכותיו.

כשאנו מייעצים לצד לבוררות אנו משתדלים להביא מבט שונה מהמקובל על ההליך. אנו בוחנים מראש את המצב בו עמדת הלקוח לא תתקבל ומיישמים את תוצאות הבחינה בהסכם הבוררות. גם במצבים בהם קיים כבר הסכם בוררות או שאנו נקראים לייעץ לצד הנתקל בקשיים בבוררות, אנו מיישמים גישה זו באופן שיגדיל את סיכויי הלקוח להגיע לפתרון מוסכם והוגן מבחינתו עוד בטרם הכרעת הבורר.

בוררות היא הליך שתחילתו אמנם בהסכמה אך סופו בפסק בורר בעל אופי שיפוטי. בדומה להכרעה בבית המשפט, ההליך יכול להסתיים בזכייה של צד אחד לכל היותר כשמדובר בשני צדדים לסכסוך, ובדרך כלל גם כאשר מדובר בצדדים נוספים. מאידך, מנסיוננו במקרים רבים מתברר בסופו של דבר שלמעשה יש רק מפסידים ולא ניתן לזהות זוכה של ממש.

צד לבוררות נכנס למאבק תוך אמונה בצדקת עמדתו ותקווה, המהולה בביטחון, כי יצליח לשכנע בכך גם את הבורר. אולם  בצד תקווה זו אמור לקנן הספק – מדוע אם זהו אכן המצב מעדיף הצד השני להמשיך ולהיאבק? האם יתכן שהוא רואה משהו שאינך רואה?

צד רציונאלי ושקול יזהר תמיד בהערכת סיכויי היריב או בהפגנת זלזול בתבונת דרכו. ובכל זאת, ברוב המקרים במצבי עימות ומאבק – ואנו רואים זאת כמעט בכל הליך – כל צד נוטה להתמקד בתוצאה הרצויה מבחינתו, קרי זכיה בבוררות, ולא באפשרות האחרת, הפחות רצויה – מצב בו הוא יתקשה לשכנע את הבורר לקבל את טיעוניו.

ניסיונו העשיר של עו"ד שפיגל כיועץ וכמייצג צדדים בבוררות ובהליכים נוספים ליישוב סכסוכים, מאפשר לו לשמור על נקודת מבט מקצועית לצורך הערכה שקולה של מצבו של צד לסכסוך בכל שלב בהליך, באופן אשר מסייע ללקוחותינו לקבל שיקוף אמיתי וכן של מצבו בהליך וכפועל יוצא לגבש אסטרטגיה מיטבית לניהול ההליך.

"מלחמת מאסף" של צד המגלה קושי בבוררות

העוסקים בהליכי בוררות נתקלים לא אחת במקרים בהם צד להליך אשר איבד בו עניין מסיבות כאלו ואחרות, או שחש כי סיכוייו לנצח נמוכים, מתחיל לנקוט בטקטיקות שונות על מנת להכביד על ההליך ואף להביא להפסקתו. מצב עניינים זה בא לידי ביטוי גם בפסיקה ענפה שעסקה במקרים כאלו.

טקטיקות אלו באות לידי ביטוי בצורות רבות:

הכבדה על הליך הבוררות ו"גרירת רגליים" – ניסיונות לדחות מועדים פעם אחרי פעם, העלאת טענות פרוצדוראליות, עצירת תשלומים לבורר ועוד.

הפסקת הליך הבוררות – ניסיונות לפסול את הבורר מלהמשיך לכהן בתפקידו בעילות שונות, בין בפניה ישירה לבורר בתוך הליך הבוררות, ובין בפניה לבית המשפט.

בקשה לביטול פסק בורר – פניה לבית המשפט בעילות שונות בבקשה לביטול פסק הבורר לאחר שניתן. במקרים רבים ההליך מלווה בהחלפת ייצוג והשקעת מאמצים ועלויות נוספות.

הנסיון וההלכות שנקבעו בפסיקה מצביעים על כך שברוב המקרים כושלים הניסיונות לעצור בוררות, לפסול בורר מלהמשיך לכהן בתפקידו או לבטל את הפסק. בתי המשפט נוקטים שוב ושוב בגישה שעל פיה יש להגן על מוסד הבוררות ולא להתערב בהליך, אלא במקרים מיוחדים וחריגים.

חטא היוהרה של צד החש בהתגברות סיכוייו בהליך

ניהול טקטיקה שגויה אינו בהכרח רק נחלת הצד שנתקל בקשיים בבוררות. במקרים רבים בהם מתקבלות החלטות במהלך הבוררות להן השלכות ברורות לטובת אחד הצדדים. בין היתר; החלטות לגבי גילוי מסמך פלוני, פסק דין ביניים או חלקי המכריע בחלק מנושאי הבוררות. במקרים רבים, צד החש כי מצבו בבוררות איתן, עלול להיתפס לשאננות ובטחון עצמי, לעצום עיניו מלראות השלכות נוספות אפשריות של המשך ההליך וההכרעה הסופית. בין היתר משמעות המשך השקעת עלויות וזמן, ואי וודאות לגבי ההכרעה הסופית. כך עלול צד זה לדחות, מתוך יוהרה, הצעות הגיוניות לפתרון מוסכם.

לדעת מתי וכיצד לפרוש מהבוררות
כשאנו מייעצים לצד לבוררות, אנו משתדלים לאמץ מבט שונה מהמקובל על ההליך. בצד המאמצים לייצוג מיטבי של הלקוח, אנו נערכים מראש לבחינה מתמדת של מצבו בבוררות. בחשיבה אסטרטגית ועוד בטרם החל ההליך, אנו יוזמים ניסוח כללי משחק במסגרת הסכם הבוררות, שישמרו בידי הלקוח מראש אופציות לניהול הליכי משא ומתן עם הצד השני במקביל להתקדמות הליך הבוררות. בנוסף, אנו מאתרים דרכים לגדר ולהגביל מראש את היקף הסיכונים של הלקוח בבוררות.  מניסיוננו, קיימת היענות רבה של צדדים לבוררות בשילוב מראש של אופציות אלה בשרתם מטרות משותפות של הצדדים לסכסוך לסיימו עוד בטרם תינתן הכרעת הבורר. פתרון מוסכם חוסך את המשך השקעת העלויות והזמן בניהול ההליך ומגביל את הסיכונים הנובעים מאי הוודאות לגבי תוצאותיו.

גם במקרים בהם אתה מצוי כבר בעיצומה של בוררות וחש שההליך לא יסתיים כפי שקיווית, אנו מציגים חלופות עדיפות על פני ניהול "מלחמת מאסף" בצד שכנגד ובבורר. אם אתה הצד החש שדרכו צולחת בבוררות, נייעץ לך לבחון הצעות המוגשות לך לפתרון הסכסוך, מבלי לערב בשיקולים את חטא היוהרה.

האסטרטגיה האופטימאלית – חתירה מתמדת לפתרון מוסכם

לסיכום – גישתנו היא, כי ללא קשר לסיכויים לזכייה בבוררות, בכל שלב בהליך החתירה לפתרון מוסכם עדיפה תמיד לכל הצדדים גם יחד על פני המתנה לפסק בורר, מתוך מניעים ואינטרסים משותפים.

נסיוננו המגוון בניהול הליכים לפתרון סכסוכים ובהם הליכי בוררות רבים, מאפשר לנו לקחת חלק פעיל בעיצוב ההליך וליעץ לך, כצד לבוררות, גם כאשר איננו ב"קדמת הבמה" כבוררים. במסגרת גישה זו נעמיד לרשותך כלים מתאימים המגדילים את הסיכוי לגיבוש פתרון מוסכם ולהביא לחסכון בעלויות, למנוע בזבוז זמן ומשאבים ניהוליים ולהקטין את הסיכון הכרוך באי הוודאות שבתוצאות ההליך.