מצבי קונפליקט בעסקים משפחתיים

עסקים משפחתיים נוטים, מעצם טיבם, להיקלע לסכסוכים בעלי מאפיינים ייחודיים שנובעים מהקירבה המשפחתית בין הנוגעים בדבר. לעיתים קרובות מאפיין זה הופך את הסכסוך לרווי באמוציות, והוא בעל משמעות מרחיקת לכת ועמוקה על המשך ניהולו של העסק ולא פחות חשוב מכך – על היחסים בין קרובי המשפחה. בסכסוכים אלו לא רק המטרה – הכרעת הסכסוך באופן אופטימאלי – אלא גם הדרך, חשובה לצדדים: המשמעות של סיום הסכסוך בדרך של הכרעת שופט או בורר, ללא קשר לתוכן ההכרעה, עלולה להיות הרסנית עבור העסק ולגרור עימה משבר משפחתי כואב שמשפיע על המשפחה כולה, הרבה מעבר לעסק עצמו.

יישום של מנגנונים שונים לניהול ופתרון קונפליקטים לשם יישוב הסכסוך בעסק המשפחתי מניע את הצדדים להשיג פתרון העונה על שלושה קריטריונים שנדרשים מפתרון הוגן והגיוני: יעילות, שוויוניות והיעדר קנאה.

כשמדובר בעסקים משפחתיים אנו שמים דגש גם על כך שבחירת הפתרון והדרכים להשגתו יתבצעו בשיתוף הצדדים ובהסכמתם. היתרון הרב שביישום מנגנונים אלו הוא בראש ובראשונה בהגדלת הסיכוי להמשך פעילותו של העסק גם לאחר שוך הסערה של הסכסוך, וכן במזעור האמוציות שמעורבות בסכסוך. כל זאת, לאור התפיסה שעל הכף מונח לא רק גורל העסק המשפחתי, אלא גם המשך היחסים המשפחתיים התקינים.