הליך הבוררות מהו

הליך בוררות הינו הליך שיפוטי המתנהל מחוץ לבית המשפט. החוק אשר מסדיר את נושא הבוררות הינו חוק הבוררות, התשכ"ח-1968. בדומה להליך משפטי רגיל, אשר מסתיים בפסק דין, גם הבוררות מסתיימת בהכרעה – בפסק בורר. הליך זה הינו למעשה החלופה היחידה לצדדים לסכסוך אשר מבקשים להביאו להכרעה מחוץ לכותלי בית המשפט על ידי אדם שאינו שופט.

על אף שהסכסוך מוכרע מחוץ לבית המשפט, בחוק הבוררות נקבע שניתן לאשר את פסק הבורר בבית המשפט בהליך מהיר ופשוט יחסית, ועם אישורו הוא הופך לפסק דין לכל דבר ועניין, לרבות ביחס לאפשרות לאוכפו בהוצאה לפועל.

בעולם המשפט נוהגים להדגיש את יתרונותיו השונים של הליך הבוררות על פני ההליך המשפטי הרגיל, ובכלל זה את משך הזמן הקצר יותר, בדרך כלל, שנדרש לניהול ההליך, יעילותו, החסכון במשאבים לעומת ניהול הליך בבית המשפט, האפשרות לבחור את הבורר שיכריע בסכסוך, האפשרות לקבוע כי ההליך ותוצאותיו לא יפורסמו ועוד. ואולם, לצד יתרונות חשובים אלו בולט לדעתנו יתרון חשוב ומרכזי נוסף של הליך הבוררות – העובדה שניתנת לצדדים גמישות רבה בעיצוב "כללי המשחק" על פיהם יתנהל ההליך, מראש ובהסכמה. יכולת הצדדים, בסיועו של הבורר, להפוך את הבוררות מ"מוצר מדף" קשיח להליך עם כללי משחק שנתפרים בהתאם לצרכי הצדדים ולסכסוך הספציפי, היא הבסיס להפקת כל יתר היתרונות הגלומים בהליך זה, ואנו עוסקים בכך רבות בבוררויות המתנהלות במשרדנו.

אנו רואים חשיבות רבה ומכרעת להבנת הצדדים את עקרונות ההליך הן מההיבטים המשפטיים והן מההיבטים האסטרטגיים שלו. אנו רואים פעם אחר פעם כיצד עיצוב הליך הבוררות בתבונה, בשילוב עם ניהול מושכל של הבוררות על ידי הבורר, מגדילים את הסיכויים שהצדדים יגיעו במהלך ניהול ההליך לפתרון מוסכם בטרם הכרעת הבורר.

לכן, על מנת לנהל הליך בוררות מוצלח ולעצב את כלליו בצורה מיטבית ובאופן שיבטיח כי הצדדים ינצלו את היתרונות שבפניה להליך של בוררות, יש חשיבות רבה לבחירת בורר מנוסה בעל ידע מקצועי ומשפטי, ראיה אסטרטגית ויכולת לעצב את כללי המשחק עם הצדדים.

רבים מהבוררים הפועלים כיום בישראל נוטים לנהל את הליכי הבוררות בדומה להליך המתנהל בבית המשפט, ובכך מחמיצים לדעתנו את יתרונותיו של ההליך וגורמים לצדדים להחמיץ את יתרונותיו האפשריים. בכל בוררות המתנהלת במשרדנו אנו פורשים בפני הצדדים את שלל האפשרויות לניהול ההליך, שילוב בין אפשרויות אלה ואף שילוב הבוררות בהליכים אחרים. זאת, לצד יישום ופיתוח מנגנוני בוררות והליכי הכרעה ייחודיים, אשר נותנים מענה לצורכי הצדדים בכל מקרה ומקרה.