בוררות המשלבת שאלות משפטיות ומקצועיות

שאלת מינוי הבורר

להליך הבוררות יתרונות רבים הנובעים ממאפיין בסיסי של ההליך: תוקפו של ההליך נובע מרצונם של הצדדים. אמנם, ההליך מוסדר בחוק הבוררות אולם החוק על התוספות הכלולות בו, מאפשרות לצדדים שדה פעולה נרחב בעיצוב ההליך.

כך, יכולים הצדדים לעצב את ההליך בהתאם לרצונם, אופי הסכסוך והשלכותיו על מערכת היחסים ביניהם. גמישות זו מתבטאת כבר במועד בחירת הבורר. להבדיל מההליך בבית המשפט, הצדדים יכולים לבחור לעצמם בורר כרצונם. למותר לציין, שתנאי בסיסי יהא היות הבורר מהימן עליהם וביטחונם בו כי יכריע במחלוקת ללא משוא פנים. אולם למאפייני הבורר השלכות עקרוניות על מהלך הבוררות ואף על אופי ההכרעה. במקרים רבים מבקשים הצדדים למנות בורר בעל רקע מקצועי המצוי בשאלות המקצועיות העולות מפרטי הסכסוך. מצב זה הינו אופייני לדוגמא, בסכסוכים רבים בתחום הבניה והנדל"ן. בירור סכסוכים אלה הינו לעתים קרובות מורכב וכרוך בשאלות מקצועיות רבות.

צדדים לסכסוך ואף בתי המשפט מתחבטים לעתים בשאלה כיצד לנהוג בעניין מינוי בורר כאשר בשאלות העולות מפרטי הסכסוך כרוכות גם שאלות משפטיות או כאשר הצדדים מבקשים שהבורר יהיה קשור בסדרי הדין הנהוגים בבית המשפט, בדיני הראיות ויפסוק על פי הדין המהותי. במקרים אלה נדרשת מהבורר השכלה משפטית. בתי המשפט אף קבעו כי במקרים אלה, מינוי בורר שאינו משפטן כמוהו כ"הצבת מכשול בפני עיוור".

מצבים אלה יכולים להתעורר אף ביתר שאת כאשר הצדדים מבקשים לאפשר ערעור ברשות בפני בית המשפט, בהתאם לסעיף 29ב בחוק הבוררות לאחר תיקון מס.2 בו. במקרה זה על הבורר לפסוק בהתאם לדין המהותי, לנמק את הפסק ולנהל פרוטוקול ולמלא אחר יתר דרישות החוק.

במקרים אלה, עומדים בפני הצדדים מספר אפשרויות להן השלכות אפשריות שונות על דרך ניהול הבוררות ואולי אף על ניסיון הצדדים לחזות את הגישות ותפיסות העולם החזויות של הבורר שיבחר בהתאם למאפייניו.

מינוי בורר בעל רקע מקצועי 

מהנדס למשל, כאשר מדובר בסכסוך בתחום הבניה אך חסר השכלה משפטית. במקרה זה, עלול הבורר למצוא עצמו מתמודד מול סוגיות משפטיות כאשר הוא חסר כלים מתאימים לכך. התמודדות זו חזויה הן במהלך ניהול ההליך והן בכתיבת פסק הבורר. התמודדות בניהול ההליך עלולה לקבל צביון לא נעים כאשר הבורר מוצא עצמו נאלץ להתמודד עם טיעונים פרוצדוראליים ואחרים של עורכי הדין מטעם הצדדים.

למינוי זה השלכות גם בנוגע לפסק הדין. צד לבוררות שאינו שבע רצון מפסק הבורר שואף לעתים קרובות לנסות ולתקוף את פסק הבורר בדרך של בקשה לביטולו, או בערעור עליו אם הוסכם על כך. מצב בו בורר שאינו משפטן ניהל בוררות מסוג זה עלול להגביר את הפוטנציאל לתקיפה זו. מנגד, בתי המשפט אינם נוטים לבטל פסקי בורר אלא במקרים נדירים ומכאן עלול לצמוח התסכול של הצד המפסיד גם אם הוא משוכנע שהפסק שגוי.

במקרים אלה, טוב יעשו הצדדים אם יסמיכו מראש ובמפורש את הבורר המקצועי למנות לידו יועץ משפטי לבוררות. יש לזכור כי ממילא התוספת לחוק מאפשרת לבורר מינוי זה במסגרת סמכותו למינוי מומחים לצידו. אולם הסכמת הצדדים מראש תסייע בניהול ההליך בצורה עניינית.

 מינוי בורר משפטן

בדרך כלל מדובר בעורך דין. במקרה זה, לבורר אמורים להיות כלים לדון בסוגיות המשפטיות. הדעת נותנת כי במקרה זה, ימנה הבורר מומחה לידו מהתחום בו עוסקים נושאי הסכוך- מהנדס למשל, כאשר מדובר במקרה דומה כמתואר לעיל.

צורת ניהול הבוררות ופסק הבורר עשויים להיקבע בין היתר על פי היקף הנושאים המקצועיים אל מול הסוגיות המשפטיות. במקרים מסוימים, הליך הבוררות עלול ללבוש צביון הדומה להליך בבית המשפט. במקרים אחרים, בהם עיקר ההכרעה הנדרשת היא בתחומים מקצועיים, הצדדים עשויים למצוא עצמם מתדיינים הלכה למעשה מול המומחה, גם אם הסמכויות נתונות בידי הבורר. במקרה זה, עלולים צדדים החשים שהיו רוצים שפסק הבורר ייכתב בידי בורר מהנדס אשר אף ינהל את ההליך, להחמיץ את יתרונות הבוררות.

הרכב של בוררים

מינוי הרכב של בוררים הכולל עורך דין ומהנדס הינו פתרון אפשרי ומקובל לעתים. עם זאת יש להביא בחשבון  מאפיינים של הרכב בוררים וההשלכות הבלתי ידועות של הרכב מעין זה, שברוב המקרים נפגש לראשונה ולצורך הבוררות. כמו כן, להרכב בוררים חזוי להיות השלכה כלכלית על עלויות ההליך לצדדים.

בורר שהינו עורך דין ומהנדס

מינוי בורר שהינו גם בעל מומחיות בנושאי הסכסוך עשוי לתת מענה לצדדים ברצותם להפיק מהליך הבוררות את מלוא יתרונותיו. בורר זה יוכל לנהל את ההליך בהתאם לסדרי הדין והראיות ולפסוק בהתאם לדין המהותי או להיות משוחרר מהם, בהתאם להחלטת הצדדים. כך, בורר זה יוכל לנהל את הבוררות כשהוא דן עם הצדדים הן בשפה המשפטית באמצעות עורכי הדין באי כוחם, והן בשפה המקצועית באמצעות נציגיהם המקצועיים, וכן מומחים מטעמם. מצב זה מביא את הליך הבוררות מהליך אדוורסרי להליך בו הצדדים מקבלים משוב מתמיד בבוררות ומעדכנים את מצבם בהתאם.

הניסיון מצביע על כך, שבמקרים רבים, הצדדים מגיעים להסכמות בנושאים שונים מבלי שנדרשת הכרעה במסגרת פסק בורר. חשובה לא פחות הדרך: הצדדים מגיעים להסכמה זו שלא בדרך של פשרה או ויתור, אלא כתוצאה של ניתוח מצבם בבוררות.