אתיקה מקצועית מעשית ככלי לניהול קונפליקטים ופתרון סכסוכים בענף הבניה

החשיבות של אתיקה מקצועית בפרוייקט בניה רב משתתפים

בקרב הפועלים בענף הבניה בכלל, ובין המעורבים בפרויקטים המחייבים שיתוף פעולה בין גורמים רבים בפרט, גוברת ההכרה בחשיבותה של אתיקה מקצועית מתאימה. קיימת הבנה שלא ניתן לצפות מראש את כל ההתרחשויות העשויות להתעורר במהלך ביצוע פרויקט, את הציפיות והפרשנות שכל שותף לפרויקט עשוי לתת להתרחשות וכל זאת באופן שברור לכולם מהי דרך הפעולה המוגדרת והברורה להתמודדות עימה. כך לדוגמא, חוזים רבים כוללים "סעיפי סל" המותירים בידי המזמין גמישות בנוגע להחלטות עתידיות, אשר הינן, בין היתר, תוצאה של תכנון לא מושלם.

מנהל הפרוייקט כיוזם אמנה בין השותפים לפרוייקט

במצבים אלו יש חשיבות רבה ליכולתו של מנהל הפרויקט להגדיר,לאמץ וליישם כללי התנהגות מתאימים השלובים בתפיסת עולם מקצועית שקולה (Good Practice Engineering). תכליתם של כללי התנהגות אלו היא פרשנות החוזה וניהולו בדרך מקובלת ובתום לב. כללים אלו יכולים להתגבש לכדי אמנה אד-הוק בין המשתתפים בפרויקט. אמנה זו יכולה להתגבש בכתב, בעל פה או על דרך ההתנהגות.לאמנה זו יצטרפו משתתפים עם התקדמות הפרוייקט. המזמין, מנהל הפרוייקט, מתכננים, קבלנים, ואף גופים ציבוריים להם נגיעה לפרוייקט. כללים אלו יגבירו את הפוטנציאל לשיתוף פעולה, יבססו אמון בין המשתתפים ולהעדפת אינטרסים רחבים ומשותפים על פני אינטרסים צרים. אלו מצבים שכיחים בהם קיים הפיתוי "לבגוד" באחר והידועים כמצבי "דילמת אסיר". פיתוי העלול לערער את האמון בין הצדדים, אמון שהינו מרכיב חיוני בהצלחת הפרוייקט.

איגוד המהנדסים קידם לאחרונה כתיבה של קוד אתי שכותרתו – הקוד האתי של המהנדסים והאדריכלים בישראל בענף התכנון והבניה. הקוד הוא פרי עבודת ועדת הקוד האתי באיגוד המהנדסים שהסתייעה במרכז לאתיקה בירושלים. טיוטת הקוד האתי הופצה לציבור המהנדסים והאדריכלים לקבלת התייחסותו.

לעיון בטיוטת הקוד האתי

בפרוייקט בו תהיה התנהגות אתית לא יהיה צורך לדבר על אתיקה

אף כי קיימת חשיבות ברורה מאליה לתוכנו של הקוד הרי שיש חשיבות לעצם כתיבתו והפצתו בקרב כלל ציבור המעורבים בענף הבניה. ניסיון החיים מצביע על כך שניתוח אירועים וקונפליקטים שונים מתעורר על רקע של טענה להתנהגות לא אתית. קיימים מושגים "חמקמקים" כגון תום לב, ידידות, הוגנות, יושר וכן התנהגות אתית שדווקא כאשר אדם מנסה לטעון להם הם חומקים. מקום בו חבורת אנשים נוהגת בתום לב, ביושר או בידידות,  יהיו אלה מובנים מאליהם ואיש מהנוכחים לא יצטרך להוכיח דבר. אולם כאשר מי מהם ינסה להוכיח תום לב, יושר או ידידות, באותו מקום לא יהיו אלה. כך ההצהרה: "בוא ואוכיח לך כי אני אדם ישר" תעורר זקיפת גבה ועשויה להשיג את התוצאה ההפוכה. חשוב להתחייב להתנהגות הוגנת עם תחילת ביצועו של פרוייקט, קשה ואולי אף לא ניתן להוכיח תום לב, הגינות ויושר במהלכו, אך ניתן על נקלה לחוש בהיעדרם בזמן אמת.

יישום אמנה לכללי התנהגות בין שותפים לפרוייקט שבמרכזה הקוד האתי

כך בדומה יש להתייחס לאתיקה המקצועית ולרצון לקיימה בין שותפים לעשייה בענף הבניה. יישום של אתיקה מקצועית מעשית יכול להיעשות במפגשים משותפים בנקודות זמן משמעותיות בפרוייקט. כך למשל לפני תחילת הביצוע באתר, השותפים לפרויקט ובהם המזמין, מנהל הפרויקט, המתכננים והקבלן יתכנסו לישיבה מיוחדת כשבפניהם יונח הקוד האתי ועליו אמנה בת מספר מלים:

"אנו מחליטים לקבל על עצמנו, מרצוננו החופשי ומתוך הכרת החשיבות בהתנהגות אתית להצלחת הפרוייקט, את כללי הקוד האתי למהנדסים ולאדריכלים".

לאחר מכן יחתמו על האמנה. במקרים רבים השותפים לפרויקט לא יצטרכו כלל לקרוא את הקוד האתי. כאשר מי מהם יתנהג בצורה לא אתית או פוגעת באחרים, הם יחושו בכך אף בלא צורך לעיין בקוד.

על כן נראה שהחשיבות של הכרזה וולונטארית, בתחילתו של פרוייקט, בדבר אימוץ התנהגות אתית בין שותפים לעשייה בענף הבניה, וזאת בטרם התרחשות קונפליקט, חשובה לא פחות מתוכנו של הקוד האתי.