בוררות במסלול הכרעה סופית ובמסלולי ערעור על פסק הבוררות

בוררות במסלול הכרעה סופית ובמסלולי ערעור על פסק הבוררות
בשנת 2008, במסגרת תיקון מס' 2 לחוק הבוררות, התווספו לחוק שני מסלולי ערעור על פסק בורר, אשר חלים רק במידה והצדדים הסכימו להחיל אחד משניהם במסגרת סעיף או הסכם הבוררות שביניהם. למעשה, כיום קיימים שלושה מסלולים אפשריים מבחינת ערעור: בוררות ללא הליך של ערעור על פסק הבורר; בוררות עם אפשרות לערער על פסק הבורר בפני בורר נוסף; בוררות עם אפשרות לערער, במקרים מסויימים המוגדרים בחוק, על פסק הבורר בפני בית משפט.

מסלול I – בוררות בהכרעה סופית

בהתאם לחוק הבוררות לפני תיקון מס. 2, לא ניתן היה לערער על פסק הבורר. מסלול זה ממשיך לחול כברירת מחדל, אלא אם הסכימו הצדדים אחרת בענין אפשרות הערעור. צד המעונין לתקוף את פסק הבורר, יוכל לעשות זאת רק באמצעות הגשת בקשה לביטולו, בהתאם להוראות ולעילות הקבועות בחוק.

מסלול זה מיועד לצדדים המבקשים לקבל הכרעה סופית ומחייבת ולסיים את ההתדיינות ביניהם עם מתן פסק הבורר. הלכה למעשה, מרבית הבוררויות כיום מתנהלות במסלול זה.

מסלול II – בוררות עם אפשרות ערעור בפני בורר

בהתאם לחוק הבוררות, הצדדים רשאים להסכים כי פסק הבוררות יהיה ניתן לערעור בפני בורר. בהליך זה על הבורר לנמק את הפסק ולתעד את ישיבות הבוררות בפרוטוקול. כמו כן, חלים על ההליך כללים נוספים המפורטים בחוק הבוררות ובתוספת השניה לחוק.
הליך זה מיועד לצדדים המבקשים לשמור על אפשרות לערער על פסק הבורר במקרה בו קיימת אפשרות לטעות מהותית בפסק הבורר. יצויין כי במידה והצדדים בוחרים במסלול זה, העילות האפשריות לביטול פסק הבורר מצטמצמות לעילות על פי סעיפים 24(9) ו- 24(10) לחוק הבוררות.

מסלול III – בוררות עם אפשרות של ערעור ברשות בפני בית המשפט

בהתאם לחוק הבוררות, הצדדים רשאים להסכים כי פסק הבוררות יהיה ניתן לערעור בפני בית המשפט. הגשת הערעור מותנית בקבלת רשות מבית המשפט, והחוק קובע כי הרשות תינתן רק אם נפלה בפסק הבוררות טעות יסודית ביישום הדין אשר יש בה כדי לגרום לעיוות דין.

בהליך זה על הבורר לפסוק בהתאם לדין המהותי, לתעד את ישיבות הבוררות בפרוטקול ולנמק את פסק הבוררות.
הליך זה מיועד לצדדים המייחסים חשיבות לאפשרות של ביקורת בית המשפט על פסק הבורר.

במסלול זה לא יוכלו הצדדים להגיש בקשה לביטול פסק הבורר במידה ויוגש ערעור לבית המשפט, אך יוכלו להעלות טענות הנוגעות לביטול הפסק במסגרת הליך הערעור.