הסכמה על בוררות

הסכמה על בוררות – אימתי וכיצד

הליך הבוררות, בהיותו הליך רצוני, צריך להתחיל בהסכמה בין הצדדים. גמישות ההליך מאפיינת גם את מועד ההסכמה בין הצדדים על הפניה לבוררות: 

  • הסכמה מראש, עוד בטרם פרוץ הסכסוך,  בהתאם לסעיף בוררות שנכלל בהסכם בו התקשרו הצדדים (מכונה תניית בוררות). 
  • הסכמה לאחר פרוץ הסכסוך להעביר את הסכסוך לבוררות. 
  • הסכמה במסגרת דיון בסכסוך בבית המשפט להפנות את העניין לבוררות במקום לנהלו בבית המשפט. 

ניסוח סעיפי והסכמי בוררות

מאחר שלאופן בו ינוסח הסכם הבוררות עשויה להיות השפעה רבה על תוצאותיו של הסכסוך בין הצדדים ועל האופן בו ינוהל ויוכרע סכסוך זה, אנו עוסקים רבות בניסוח סעיפי בוררות בהסכמים וכן בניסוח הסכמי בוררות בין צדדים שכבר מצויים בסכסוך, והתאמתם לכל מקרה על פי צרכיו המיוחדים. לצורך ניסוח הסכמים אלו אנו לומדים את מהות ההסכם או את פרטי הסכסוך ועושים שימוש, בין היתר, במודלים כלכליים ועסקיים שונים, וכן מיישמים עקרונות מתחום תורת המשחקים. 

נקודות מרכזיות בניסוח הסכם בוררות

כאן תוכלו למצוא דוגמאות לחלק מן הנושאים המרכזיים שמומלץ לתת עליהם את הדעת בעת משא ומתן לניסוח הסכם בוררות, והם ניתנים לשינוי בהסכמת הצדדים.

דוגמאות לסעיפי בוררות במסלולי בוררות שונים

הליך הבוררות הידוע הוא הבוררות במסלול ללא זכות ערעור על פסק הבוררות. בשנת 2008, במסגרת תיקון מס' 2 לחוק הבוררות, התווספו לחוק שני מסלולי ערעור על פסק בורר, אשר חלים רק במידה והצדדים הסכימו להחיל אחד משניהם במסגרת סעיף או הסכם הבוררות שביניהם. כלומר, בהיעדר הסכמה אחרת בין הצדדים, לא ניתן יהיה לערער על פסק הבורר, והדרך היחידה לתקוף אותו תהיה באמצעות בקשה לביטולו.